Dobór właściwych okularów do prowadzenia samochodu jest niezwykle ważny zarówno z punktu widzenia komfortu kierowcy jak i bezpieczeństwa na drodze. Nie da się jednak jednoznacznie wskazać okularów czy soczewek okularowych, które będą idealne dla każdego użytkownika samochodu. Nie ma tutaj uniwersalnego rozwiązania.
Każdy z nas ma różne wymagania, uzależnione od wielu czynników. Wśród nich rozróżniamy indywidualne, takie jak: wada wzroku, stan akomodacji oczu, który jest uzależniony od wieku (o tym można przeczytać w artykule: „Co to jest prezbiopia?”) oraz obiektywnych, jak: oświetlenie, pora dnia, pora roku, warunki na drodze czy warunki pogodowe. Istotne znaczenie ma także czas jaki spędzamy za kierownicą. Poszczególne aspekty wpływają na to jak widzimy i na to, co ewentualnie podczas jazdy może nam pomóc. Nasz wzrok inaczej funkcjonuje wieczorem i w nocy, inaczej w słoneczny dzień. Odmienny produkt będzie nam potrzebny podczas słabej widoczności, np. podczas mgły i deszczu, a inny przy ostro świecącym w oczy słońcu. Różne będą oczekiwania wobec okularów do samochodu osób w wieku 20-30 lat niż 50-60-letnich.
Badanie wzroku kierowcy
Niedokorygowane wady wzroku prowadzą do gorszego widzenia, a w konsekwencji do dyskomfortu podczas prowadzenia samochodu. Badania wskazują, że istnieje bardzo duża grupa kierowców z nieskorygowaną wadą wzroku. Bardzo często w grupie wiekowej powyżej 40. roku życia mamy do czynienia z ukrytą nadwzrocznością, kompensowaną wcześniej dzięki akomodacji. Ponieważ obniżanie amplitudy akomodacji następowało powoli, często osoby te nie są świadome pogorszenia ostrości wzroku.
Dlatego zawsze powinniśmy zacząć od dokładnego badania refrakcji i w następstwie prawidłowo dobranej korekcji, gdyż dzięki temu możemy znacząco poprawić ostrość wzroku. Dopiero po tym etapie możemy zacząć szukać odpowiedniego dla siebie produktu.
Konstrukcja soczewek okularowych (szkieł) dla kierowców
W kolejnym kroku musimy zastanowić się nad tym, jaką konstrukcję soczewek okularowych wybrać. Teoretycznie sprawa wydaje się prosta. Jeśli nie mamy wady wzroku lub potrzebujemy tylko korekcji do dali, wystarczą okulary jednoogniskowe, które tę wadę skorygują. W większości przypadków te potrzeby zaspokoją standardowe soczewki okularowe. Jednak jeśli wybraliśmy oprawkę, która ma większą krzywiznę (np. oprawa sportowa), to powinniśmy skorzystać z soczewek okularowych przeznaczonych do tego typu opraw. Takie szkła zapewnią idealne widzenie nie tylko na wprost, ale także w bocznych obszarach soczewek, co jak wiemy, jest dla nas niezbędne w celu dobrego widzenia, choćby bocznych lusterek samochodu.
W przypadku, gdy wchodzimy w wiek prezbiopijny i zaczynamy mieć kłopoty z dobrym widzeniem z bliska, potrzebujemy już innego produktu. Zwykłe szkła jednoogniskowe do dali nie będą zadowalające. Dzisiejsze samochody pełne są różnych dodatków, jak wyświetlacze czy gadżety, które znajdują się w obszarze około 50 – 60 cm od naszych oczu. Aby widzieć je dobrze, powinniśmy używać okularów do bliży, jednak nie da się tego zrobić podczas poruszania się samochodem – niemożliwe jest przecież zdejmowanie okularów do dali i zakładanie tych do bliży podczas prowadzenia pojazdu. Musimy zatem postawić na inne, zdecydowanie lepsze rozwiązania – okulary z soczewkami progresywnymi. Pozwolą nam one widzieć dobrze jednocześnie i dal i wszelkie wskaźniki oraz wyświetlacze w samochodzie. Warto tutaj sięgnąć po produkty przeznaczone stricte dla kierowców. Okulary z dopasowanymi soczewkami progresywnymi zapewnią nam nie tylko wyraźne i komfortowe widzenie na dalsze odległości i deskę rozdzielczą, ale także bezkompromisowe widzenie w lusterkach bocznych naszych pojazdów oraz szybkie i płynne przenoszenie wzroku pomiędzy różnymi odległościami.
Materiał i dodatkowe uszlachetnienia soczewek okularowych (szkieł) dla kierowców
Po wybraniu konstrukcji soczewek należy zastanowić się nad materiałem, z którego mają być wykonane. Tutaj do dyspozycji mamy cały wachlarz produktów o różnych właściwościach – soczewki polaryzacyjne, fotochromowe, barwione lub bezbarwne. Jeśli podczas jazdy samochodem odczuwamy problemy ze względu na zbyt silne promieniowanie słoneczne, które dodatkowo potrafi odbić się od nawierzchni drogi i nas oślepiać, to powinniśmy zdecydować się na soczewki polaryzacyjne. Dzięki właściwościom szkieł polaryzacyjnych, promieniowanie, które odbija się od powierzchni jezdni (asfaltu, lodu, śniegu, mokrej nawierzchni) będzie wycinane, a do oczu dotrze tylko ta część światła, która nie będzie nam przeszkadzać. Co więcej, soczewki takie są zabarwione, więc będą ograniczały nadmiar światła słonecznego. Oczywiście okulary takie nie nadają się do jazdy wieczorem czy nocą, ale przecież nie taka jest ich funkcja.
W przypadku, gdy silne promieniowanie słoneczne nie przeszkadza nam aż tak bardzo, ale czujemy przy nim różnego rodzaju niedogodności – typu mrużenie, przymykanie oczu, ciągłe opuszczanie i podnoszenie osłony przeciwsłonecznej – możemy wybrać specjalne soczewki fotochromowe, które w pewnym stopniu przyciemniają się w samochodzie. Szyba samochodowa odcina promieniowanie UV, a standardowe soczewki fotochromowe działają właśnie pod wpływem tej części promieniowania. Dlatego musimy tutaj postawić na soczewki fotochromowe, które funkcjonują także pod wpływem promieniowania widzialnego, a co za tym idzie, mogą w części zaciemnić się w samochodzie. Pamiętajmy jednak, że w pojeździe, nigdy nie zabarwią się do takiego stopnia jak przeznaczone do tego celu szkła przeciwsłoneczne! Zaletą tych soczewek jest też to, że sprawdzają się one zarówno w dzień, jak i w nocy, gdzie będą przejrzyste jak zwykłe soczewki bezbarwne. Kolejną pożądaną cechą tego produktu jest jego większe zabarwienia na słońcu – gdy tylko wyjdziemy z samochodu, zaczyna się dodatkowo zaciemniać pod wpływem promieniowania UV.
Czytaj także: Promieniowanie UV i jego wpływ na wzrok
Jeśli największe kłopoty podczas jazdy samochodem odczuwamy wieczorem, w nocy lub w niesprzyjających warunkach pogodowych (np. we mgle, w deszczu), możemy wybrać produkty, które poprawią nam kontrast i jakość widzenia właśnie w takich sytuacjach. Soczewki bezbarwne ze specjalną powłoką antyrefleksyjną potrafią ograniczyć efekt olśnienia spowodowany przez światła samochodów (LED/ksenonowych) nadjeżdżających z naprzeciwka. Co więcej, zawodowi kierowcy mogą zdecydować się na produkty z dodatkowym filtrem podnoszącym kontrast widzenia, który jeszcze bardziej poprawi komfort prowadzenia samochodu.
Pamiętajmy też, że okulary dla kierowców mogą pełnić funkcję zwykłych okularów – specjalne powłoki antyrefleksyjne czy konstrukcje progresywne nie wykluczają ich ze standardowego użytkowania.
Dobrze dobrane szkła = bezpieczeństwo na drodze
Podsumowując, przy wyborze okularów dla kierowców, należy skupić się indywidualnych na cechach użytkownika, takich jak: wada wzroku, wiek oraz wziąć pod uwagę warunki, w jakich mają być wykorzystywane.
Nowe technologie sprawiają, że okulary pojawiające się na rynku są coraz lepsze i spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.