Regularne badania wzroku dzieci są bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju ich widzenia. Jest jednak wiele sygnałów, na które warto zwrócić uwagę w warunkach domowych i szkolnych, aby odpowiednio wcześnie wykryć i zdiagnozować problemy wzrokowe dziecka.
Problemy ze wzrokiem u noworodka i niemowlęcia – jak rozpoznać?
W przypadku noworodka i niemowlęcia będzie to z pewnością inna wielkość oczu, a także nierównej wielkości źrenice. Naszą uwagę powinny zwrócić również zaczerwienienie, podrażnienie i opuchlizna lub lub zaciskanie oczu przez dziecko. Bardzo ważnym i niepokojącym objaw jest biała źrenica (biały refleks ze źrenicy). Jeśli na przykład zrobimy dziecku zdjęcie z użyciem lampy błyskowej i odblask choćby z jednego oka nie będzie czerwony, ale biały – koniecznie pilnie należy się udać do lekarza okulisty.
Niepokojący jest również brak zainteresowania otoczeniem i twarzami rodziców oraz zezowanie dziecka po 3 miesiącu życia.
Polecamy do czytania: Kiedy dziecko zaczyna widzieć?
Problemy ze wzrokiem u przedszkolaka – na co zwrócić uwagę?
Jeśli chodzi o przedszkolaki, to niepokoić nas powinny bóle głowy, przechylanie jej podczas przyglądania się przedmiotom z bliska i z daleka, zasłanianie jednego lub obojga oczu, czy częste ich pocieranie. Dodatkowo jeśli widzimy, że dziecko wykazuje niechęć do prac wzrokowych, np. do kolorowania, czytania lub ma problemy z rozróżnianiem kształtów i barw – są to zdecydowanie niepokojące objawy.
Problemy ze wzrokiem u dziecka w okresie szkolnym – objawy
Obserwacja dziecka w okresie pierwszych lat szkoły ma ogromne znaczenie dla komfortu jego nauki, relacji z rówieśnikami, poczucia własnej wartości i pewności siebie. Im więcej objawów zaobserwujemy u dziecka, tym większe prawdopodobieństwo, że ma ono problem ze wzrokiem.
Do takich niepokojących objawów w okresie szkolnym należy między innymi mylenie czy gubienie liter i cyfr oraz powolne i niepłynne czytanie. Są to również trudności z czytaniem ze zrozumieniem, a także z zapamiętywaniem przeczytanego tekstu czy pomijanie linii tekstu podczas czytania. Również nadmierne mruganie i mrużenie oczu, zasłanianie ich lub jednego oka powinno zapalić czerwoną lampkę. Warto obserwować dziecko podczas prac wzrokowych, na przykład podczas odrabiania lekcji – jeśli przechyla głowę stale w jedną stronę, przybliża się do książki podczas czytania lub używa palca do czytania i pisania (w celu śledzenia tekstu), powinniśmy skonsultować to ze specjalistą.
Charakterystycznym niepokojącym objawem jest również mrużenie oczu podczas patrzenia w dal (np. na tablicę w szkole), a nawet brzydkie pismo. Nasz niepokój powinno również budzić częste pocieranie oczu, ich zaczerwienienie, zgłaszanie odczucia ich suchości, dolegliwości bólowe oraz wrażliwość na światło.
Zobacz także: Metody kontroli krótkowzroczności u dzieci
Problemy ze wzrokiem – jak wpływają na zachowanie dziecka?
Co bardzo ważne, dziecko, które ma problemy ze wzrokiem może doświadczać problemów podczas uprawiania sportu lub aktywności fizycznej (między innymi problemów z łapaniem piłki), a także z koordynacją ciała. Jeśli dziecko unika pracy wzrokowej, wymagającej koncentracji, nie lubi rysować, pisać, staje się nerwowe podczas takich czynności, bardzo często nie oznacza to, że ma problemy z zachowaniem. Może to oznaczać, że występuje jakiś problem z komfortowym widzeniem i nie może sobie ono na dłuższą metę poradzić z danym zadaniem.
Zawsze zanim ocenimy, że dziecko jest nadmiernie pobudzone, czy nerwowe, należy sprawdzić, czy jego frustracja i złość nie wynika z niezdiagnozowanych problemów ze wzrokiem, których dziecko może nie zgłaszać samodzielnie, ponieważ najczęściej nie ma świadomości, że obraz, jaki widzi, nie jest prawidłowy – nie ma porównania i nie wie, jak w rzeczywistości powinno wiedzieć komfortowo.