Regularne badania wzroku dzieci są bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju ich widzenia. Jest jednak wiele sygnałów, na które warto zwrócić uwagę w warunkach domowych i szkolnych, aby odpowiednio wcześnie wykryć i zdiagnozować problemy wzrokowe dziecka.
Problemy ze wzrokiem u noworodka i niemowlęcia – jak rozpoznać?
W przypadku noworodka i niemowlęcia będzie to z pewnością inna wielkość oczu, a także nierównej wielkości źrenice. Naszą uwagę powinny zwrócić również zaczerwienienie, podrażnienie i opuchlizna lub lub zaciskanie oczu przez dziecko. Bardzo ważnym i niepokojącym objaw jest biała źrenica (biały refleks ze źrenicy). Jeśli na przykład zrobimy dziecku zdjęcie z użyciem lampy błyskowej i odblask choćby z jednego oka nie będzie czerwony, ale biały – koniecznie pilnie należy się udać do lekarza okulisty.
Niepokojący jest również brak zainteresowania otoczeniem i twarzami rodziców oraz zezowanie dziecka po 3 miesiącu życia.
Polecamy do czytania: Kiedy dziecko zaczyna widzieć?
Problemy ze wzrokiem u przedszkolaka – na co zwrócić uwagę?
Jeśli chodzi o przedszkolaki, to niepokoić nas powinny bóle głowy, przechylanie jej podczas przyglądania się przedmiotom z bliska i z daleka, zasłanianie jednego lub obojga oczu, czy częste ich pocieranie. Dodatkowo jeśli widzimy, że dziecko wykazuje niechęć do prac wzrokowych, np. do kolorowania, czytania lub ma problemy z rozróżnianiem kształtów i barw – są to zdecydowanie niepokojące objawy.
Problemy ze wzrokiem u dziecka w okresie szkolnym – objawy
Obserwacja dziecka w okresie pierwszych lat szkoły ma ogromne znaczenie dla komfortu jego nauki, relacji z rówieśnikami, poczucia własnej wartości i pewności siebie. Im więcej objawów zaobserwujemy u dziecka, tym większe prawdopodobieństwo, że ma ono problem ze wzrokiem.
Do takich niepokojących objawów w okresie szkolnym należy między innymi mylenie czy gubienie liter i cyfr oraz powolne i niepłynne czytanie. Są to również trudności z czytaniem ze zrozumieniem, a także z zapamiętywaniem przeczytanego tekstu czy pomijanie linii tekstu podczas czytania. Również nadmierne mruganie i mrużenie oczu, zasłanianie ich lub jednego oka powinno zapalić czerwoną lampkę. Warto obserwować dziecko podczas prac wzrokowych, na przykład podczas odrabiania lekcji – jeśli przechyla głowę stale w jedną stronę, przybliża się do książki podczas czytania lub używa palca do czytania i pisania (w celu śledzenia tekstu), powinniśmy skonsultować to ze specjalistą.
Charakterystycznym niepokojącym objawem jest również mrużenie oczu podczas patrzenia w dal (np. na tablicę w szkole), a nawet brzydkie pismo. Nasz niepokój powinno również budzić częste pocieranie oczu, ich zaczerwienienie, zgłaszanie odczucia ich suchości, dolegliwości bólowe oraz wrażliwość na światło.
Czy Twoje dziecko jest narażone na krótkowzroczność? Nasz test pomoże Ci w ocenie ryzyka.
Problemy ze wzrokiem – jak wpływają na zachowanie dziecka?
Co bardzo ważne, dziecko, które ma problemy ze wzrokiem może doświadczać problemów podczas uprawiania sportu lub aktywności fizycznej (między innymi problemów z łapaniem piłki), a także z koordynacją ciała. Jeśli dziecko unika pracy wzrokowej, wymagającej koncentracji, nie lubi rysować, pisać, staje się nerwowe podczas takich czynności, bardzo często nie oznacza to, że ma problemy z zachowaniem. Może to oznaczać, że występuje jakiś problem z komfortowym widzeniem i nie może sobie ono na dłuższą metę poradzić z danym zadaniem.
Zawsze zanim ocenimy, że dziecko jest nadmiernie pobudzone, czy nerwowe, należy sprawdzić, czy jego frustracja i złość nie wynika z niezdiagnozowanych problemów ze wzrokiem, których dziecko może nie zgłaszać samodzielnie, ponieważ najczęściej nie ma świadomości, że obraz, jaki widzi, nie jest prawidłowy – nie ma porównania i nie wie, jak w rzeczywistości powinno wiedzieć komfortowo.